آرتروز گردن چگونه ایجاد می شود؟

ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده باشد که آرتروز گردن چگونه ایجاد می شود؟ در این مقاله به این پرسش پاسخ داده می شود.

آرتروز گردن چگونه ایجاد می شود؟ کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

 

زمانی ورم مفاصل و استخوان ها اتفاق می افتد که غضروف محافظ در مفصل شروع به تجزیه شدن می ‌کند و دیگر حرکت ملایم بین استخوان‌ ها را تسهیل نمی ‌کند، که نهایتاً منجر به ایجاد درد و ورم در مفصل می گردد.

آرتروز گردن یا اُستئوآرتریت گردنی در صورتی بروز می کند که این عارضه در ستون فقرات گردنی روی دهد. آرتروز گردن به مرور و با افزایش سن افراد شایع تر میشود، لذا پوشش طبیعی و پارگی محافظ توسط مفاصل فاست با گذشت زمان، بعنوان یک عامل اصلی در ایجاد آن تلقی می شود.

لازم به ذکر است که علائم آرتروز گردنی در هر قسمت بدن امکان دارد از یک ناراحتی ملایم و گاهی تا یک درد شدید و ناگهانی که در کیفیت زندگی فرد اختلال ایجاد می کند، متفاوت باشد. باید گفت یکی از شایع ‌ترین علل گردن درد در سنین بالا، آرتروز گردن می باشد. خوشبختانه هم اکنون برای درمان این بیماری روشهای بسیار مؤثری نظیر تکنیک ‌های طب فیزیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

آرتروز گردن چگونه ایجاد می شود؟ مفاصل فاست گردنی بخش اصلی و کلیدی انعطاف پذیری گردن می باشند. در پشت هر سطح مهره ‌ای دو مفصل کوچک فاست قرار گرفته اند که امکان حرکت محدود به عقب، جلو و چرخش را فراهم می نمایند.

مفصل فاست جهت حفاظت از قسمت پشتی استخوان ‌های مهره ‌ای از غضروف سخت ولی صاف در سطوح بالا و پایین مفصلی ‌دار به وجود آمده است. مفصل در یک کپسول محافظ قرار دارد، باید گفت درون این کپسول مایع سینوویال وجود دارد که مفاصل را به منظور روان کردن و تسهیل حرکات، روغن‌ کاری می‌ کند.

زمانی که غضروف تجزیه می شود، استخوانها به هم ساییده و مالیده شده، که این مسئله میتواند منجر به رشد بیش از حد استخوان گردد. که بعنوان استئوفیت یا خار استخوانی شناخته می‌ شود.

همچنین مالش استخوان به استخوان موجب ایجاد درد و التهاب میشود. ضمن اینکه امکان دارد تکه‌ هایی از استخوان و غضروف از هم باز شوند، و در مایع سینوویال کپسول مفصلی شروع به شناور شدن کنند، که می ‌تواند موجب ناراحتی و التهاب بیشتر گردد.

علائم آرتروز گردن

آرتروز گردن بیماری رایجی است که افراد مختلف دچار آن می شوند. اکثر افراد علائم خاصی از این بیماری در ابتدا ندارند. اما علائم هنگامی ظاهر می شود که بیماری پیشرفت کرده است و اولین علائم همراه با سفتی و درد در گردن به وجود می آید. به گونه ای که فرد قدرت چرخاندن سر و نگاه کردن به بالا و پایین را ندارد. در مواردی هم که فرد در حال رانندگی یا مطالعه باشد، درد بیشتری را احساس می کند. به طور کلی می توانیم علائم آرتروز گردن را این گونه بیان کنیم.

  • سردرد
  • ایجاد سروصدا در گردن هنگام چرخش
  • مشکل در راه رفتن
  • احساس ضعف در دست و پا
  • اسپاسم عضلات در گردن و شانه
  • از دست دادن تعادل بدن

دو نوع علائم دیگر نیز در افراد مبتلا به آرتروز گردن شایع است که شامل رادیوکولوپاتی و میلوپاتی است.

رادیوکولوپاتی:

عصب نخاعی بخشی از عصب است که از نخاع نشات می گیرد. رادیوکولوپاتی بر روی عصب نخاعی تاثیر می گذارد و باعث فشار بر روی ریشه عصب نخاعی می شود و عموما با درد، ضعف، بی حسی و حس گزگز همراه است.

میلوپاتی:

میلوپاتی نیز بر روی نخاع تاثیر می گذراد و رفته رفته با گذشت زمان علائم خود را بروز می دهد.این علائم شامل فشرده شدن ریشه عصب نخاع، رادیکولوپاتی، احساس درد، ضعف ، بی حسی و احساس گزگز در اندام است.

پیشگیری از آرتروز گردن

برای هر بیماری روش های پیشگیری خاصی وجود دارد. که قطعا راحت تر از درمان است. آرتروز گردن نیز راه های پیشگیری زیادی دارد. که با رعایت آن ها می توانیم از ابتلا به این بیماری در امان بمانیم. به طور نمونه برای پیشگیری از بروز آرتروز گردن باید از نشستن به حالت قوز خودداری نمایید. در هنگام ورزش یا انجام حرکاتی که ممکن است به گردنتان آسیب برسد، لازم است از کلاه های حفاظتی استفاده کنید.

در هنگام رانندگی کمربند خود را ببندید و صندلی را به گونه ای تنظیم نمایید که لازم نباشد به حالت قوز روی آن بنشینید.

در هنگام خواب از بالشت های مخصوص و محافظ گردن استفاده کنید.

هنگام نشستن از یک صندلی محکم استفاده نمایید و طوری بنشینید که باسن با قسمت پشت صندلی تماس ایجاد نماید.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمودآبادی بیشترین میزان رضایت بیماران را شاهد هستیم. و توصیه می کنیم برای درمان مشکلات مفاصل و ستون فقرات خود به این کلینیک مراجعه نمایید.

 

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

تکارتراپی،ارتوکین،اوزون تراپی

مشکلات گردنمقالات

آرتروز گردناوزون تراپیاوزون درمانیخارپاشنهدرمان آرتروز گردندیسک کمرعلائم آرتروز گردنمتخصص طب فیزیکی و توانبخشیمشکلات گردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *