لیزر پرتوان

همان طور که از نام لیزر پرتوان مشهود است این دستگاه جزو انواع لیزرهای پرتوان در فیزوتراپی می باشد. توان خروجی این نوع لیزر بین 1 تا 12000 مگاوات است که این رقم تقریباً 24 برابر لیزر کم توان می باشد. ضمن اینکه عمق نفوذ این لیزر بیش از چهار سانتی متر بوده که این خود هشت برابر لیزر کم توان می باشد. این عمق نفوذ زیاد و توان بالا، این نوع لیزر را به روشی مناسب برای اصلاحات عضلات عمقی و ترمیم و افزایش گردش خون، تبدیل کرده است.

لیزر پرتوان کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

هم اکنون در بسیاری از شرایطی که بکارگیری از لیزر کم توان ممکن نباشد لیزر پرتوان به کار می رود. به دلیل توان بالای دستگاه لیزر پرتوان، زمان استفاده از دستگاه کاهش یافته و باعث می شود که در تعداد جلسات کمتر، نتیجه ی دلخواه حاصل شود. این در حالی است که این زمان برای هر جلسه ی لیزر کم توان تقریباً به 60 الی 120 دقیقه می رسید.

بیشتر بخوانید: ارتوکین تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

ﮐﺎرﺑﺮدها

لیزر پرتوان به دلیل زمان کوتاه درمانی و عمق نفوذ زیاد، روشی مناسب برای درمان بیشتر اختلالات اسکلتی-عضلانی محسوب می گردد. ولی شاید بتوان مهم ترین کاربرد این نوع لیزر را در برطرف نمودن التهابات و درد و افزایش ترمیم بافتی دانست. در صورتی که روی بدن زخم های باز وجود داشته باشد، بکارگیری از دستگاه لیزر پر توان به جوش خوردن و بازسازی هرچه سریع تر زخمها، کمک می کند. حتی در بیماری هایی مانند آرتریت، آرتروز، سفتی و درد مفصل، دردهای عصبی، کشیدگی های عضلانی، آسیب های ورزشی، پیچ خوردگی ها و یا کشیدگی تاندون ها، مشکلات عروقی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

تعداد جلسه های درمانی در دوره ی حاد 5 الی 8 جلسه ی پشت هم می باشد آنگاه زمانی که درد مزمن می شود لیزر جهت ترمیم بافتی هر یک روز در میان استفاده می شود. به منظور کسب نتیجه ی مطلوب تر، علاوه بر لیزر درمانی لازم است از تکنیک های دستی فیزیوتراپی و ورزش های مربوط به هر ناحیه، استفاده نمود.

دﺳﺘﮕﺎه ﻟﯿﺰر ﭘﺮﺗﻮان ﻓﯿﺰﯾﻮﺗﺮاﭘﯽ:  بکارگیری از لیزر در محدوده های بی خطر، باعث شده تا این دستگاه در روش های درمانی فیزیوتراپی نیز مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه لیزر پرتوان فیزیوتراپی دارای عمق نفوذ زیاد، توان بالا و طول موج بالا می باشد. ضمن اینکه در دو نوع اسکنر و نقطه ای یافت می شوند که فیزیوتراپیست در نوع نقطه ای، با اپلیکاتور مخصوص لیزر، انرژی معینی را وارد بدن می کند.

در نوع اسکنر نیز با تعیین ناحیه مد نظر، دستگاه با سری اسکن خود اقدام به اعمال لیزر در آن قسمت می نماید. هزینه دستگاه لیزر پرتوان به میزان خروجی دستگاه بستگی دارد ولیکن در موارد درمانی، دارای تعرفه ی یکسان در همه کلینیک های فیزیوتراپی است. لیزر درمانی پرتوان، به دلیل اثرات مثبت فراوان، در رفع بیشتر اختلالات و علائم ناشی از آن ها کاربرد دارد. یکی از مهم ترین کاربردهای آن رفع اسکار و زخم می باشد که با استفاده از دیود این نوع لیزر، زمان جوش خوردن زخم به نصف خواهد رسید.

لیزر پرتوانمقالات

اثرات درمانی لیزر پرتواندرمان بیشتر اختلالات اسکلتی-عضلانی با لیزر پرتواندﺳﺘﮕﺎه ﻟﯿﺰر ﭘﺮﺗﻮان ﻓﯿﺰﯾﻮﺗﺮاﭘﯽرفع التهابات و درد با لیزر پرتوانکاربردهای لیزر پرتوانمزایای لیزر پرتوان