طب سوزنی

سوزن درمانی یا طب سوزنی (Acupuncture) یکی از مهمترین شاخه های طب سنتی چین می باشد و قرن هاست که برای رفع مشکلات گوناگون به کار گرفته می شود. این طب طبق این نظریه بنا شده که انرژی (در طب سنتی چینی به انرژی چی/Chi  گفته میشود.)، در بیرون و درون بدن و داخل راه هایی که به آن کانال های انرژی گفته می شود، جریان دارد.

طب سوزنی کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

در این طب سوزن های بسیار نازکی در پوست و روی نقاط حیاتی و استراتژیکی بدن فرو برده می شود که بیشتر برای رفع درد مورد استفاده قرار می گیرد. متخصصان طب سوزنی بر این باورند وقتی فرد بیمار میشود که چیزی مسیر حرکت انرژی (chi) را مسدود یا بلوکه کرده و یا تعادل آن را برهم زده است. آنان معتقدند این روش موجب می گردد که مسیر بلوکه شده آزاد و برداشته شود و یا تعادل انرژی در بدن به شکل اولیه خود بازگردد. همچنین اکثر پزشکان غربی بر این باورند که طب سوزنی با فشار روی قسمت های مخصوص سبب تحریک ماهیچه ها، اعصاب و بافتهای همبند خواهد شد. این تحریک ها منجر به افزایش ترشح مسکنهای طبیعی بدن و نیز افزایش گردش خون در بدن می گردد.

در سوزن درمانی پس از معاینه، پزشک قسمتها و نقاط دچار مشکل و یا بلوکه شده در بدن شما را معین می کند. مشکل در هر بخشی از بدن منجر به بروز بیماری خاصی می شود. پس از این که پزشک نقاط مشکل دار را پیدا کرد، اقدام به فرو کردن سوزن در پوست شما می کند. گرچه شیوه هر پزشک با دیگری تفاوت دارد، ولیکن اغلب این درمان بین ۱۵ دقیقه تا یک ساعت به طول می انجامد و امکان دارد، به چندین جلسه درمان و یا مراجعه منظم به پزشک نیاز باشد.

ممکن است حین فرو بردن سوزن اندکی فشار احساس کنید. در بیشتر افراد این فشار با ناراحتی و دردی همراه نخواهد بود. ممکن است قسمت هایی که در آنها سوزن فرو رفته سوزن سوزن یا بی حس شود و یا با خارش و درد کمی همراه باشد. متخصصین طب سوزنی بر این باورند این احساس نشانه ای از آزاد شدن انرژی در بدن است. بعد از این که سوزن فرو برده شد، ممکن است پزشک سوزن را کمی جلو عقب کرده یا جریان الکتریسیته و یا گرما به آن وارد کند.

کاربردها

از جمله بیماری ها و مشکلاتی که از طریق سوزن درمانی رفع می شوند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• گرفتگی های ناشی از قاعدگی
  • بی خوابی
  • دردهای دوره قاعدگی (دیسمنوره)
  • درد مفاصل
  • سردرد و میگرن
  • آرتروز
  • سندرم تونل کارپال
  • گرفتگی عضلات
  • فیبرومیالژیا (درد خشکی گسترده ماهیچه ها و بافتهای نرم بدن)
  • دردهای سیاتیکی
  • اضطراب و استرس
  • شانه ی یخ زده و شانه درد
  • کمر درد
  • گردن درد
  • مچ درد و سندرم کارپال تانل
  • زانو درد
  • ترک اعتیاد (مواد مخدر، سیگار و الکل)
  • دردهای زیر دنده ای

موارد منع استفاده

• کسانی که به اختلالات خونی مبتلا هستند و یا داروهای رقیق کننده خونمصرف می نمایند، نباید از طب سوزنی استفاده کنند، به این دلیل که خطر خونریزی افزایش پیدا میکند.
  • زنان باردار لازم است قبل از انجام طب سوزنی، با پزشک خود مشورت نمایند.
  • در افراد دارای دستگاه پیس میکر (ضربان ساز قلب) و یا اشخاصی که در بدنشان دستگاه های الکتریکی دارند، تحریک الکتریکی سوزنها مشکلاتی ایجاد می کند.

مزایای این طب به عنوان روشی برای کنترل و درمان انواع درد در بسیاری از افراد به اثبات رسیده است. از آنجایی که این تکنیک با اثرات جانبی بسیار اندکی همراه است، استفاده از آن حداقل برای امتحان و بررسی عملکرد آن روی شما و نیز کنترل و رفع دردهای شما به ویژه اگر با روش های دیگر بهبود پیدا نکردید، بسیار مؤثر و مفید میباشد. شایان ذکر است برای درمان بیماری ها و درهای شدید، نباید تنها به سوزن درمانی امیدوار بود بلکه می بایست همراه با مصرف داروهای تجویزی از این طب نیز استفاده کرد.

چگونگی انجام طب سوزنی

اگرچه طب سوزنی یکی از روش های درمانی طب سنتی است، اما برای استفاده از آن باید با پزشک متخصص مشورت کنید. هرگز بدون مراجعه به متخصصین در این حوزه خود را با این روش درمان نکنید. پس از مراجعه به پزشک متخصص طب سوزنی، او مشخص می کند که درد در بدن شما از کدام قسمت بدن منشا می گیرد. به عبارت دیگر، تشخیص می دهد که انرژی از کجا گرفته شده است.

سپس بر اساس تشخیص خود، سوزن ها را در جای مناسب بدن شما فرو می کند. این کار به ظرافت و دقت خاصی نیاز دارد. بنابراین باید حتما به متخصص یا مراکز تخصصی مراجعه کنید. با توجه به نوع درد و محل آن، ممکن است چندین جلسه درمانی تجویز شود. هر جلسه بین 15 تا 30 دقیقه به طول می انجامد.

مزایای روش درمانی طب سوزنی

طب سوزنی نیز همچون دیگر روش های درمانی دارای مزایا و مضراتی است که بهتر است با شناخت کامل از آنها اقدام کنیم. از جمله مزایای طب سوزنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• امکان استفاده از این روش برای بخش عظیمی از بیماری ها وجود دارد.
  • هیچ گونه ماده شیمیایی جهت درمان بیماری ها در روش طب سوزنی استفاده نمی شود و این روش کاملا طبیعی است.
  • نیازی به روش های درمانی تهاجمی از قبیل جراحی و بیهوشی وجود نخواهد داشت.
  • در چند دقیقه انجام می شود. بنابراین در زمان و وقت شما صرفه جویی می گردد.
  • امکان ترکیب شدن با دیگر روش های درمانی را دارد و هیچ گونه اختلالی در روش های درمان ایجاد نمی کند.
  • امکان جایگزین شدن آن برای انواع مسکن ها وجود دارد. یک روش کاملاً تسکین ‌دهنده محسوب می شود.

طب سوزنی

مضرات طب سوزنی

حال که با انواع مزایای روش درمانی طب سوزنی آشنا شده بد نیست با مضرات و معایب آن نیز آشنا شویم البته امکان بروز عوارض و معایب در این روش درمانی بسیار ضعیف است است اما اگر اطلاعات کافی در این خصوص داشته باشید بهتر می توانید روش درمانی مناسب برای تسکین دادن به دردهای خود انتخاب کنید از جمله مضرات روش درمانی طب سوزنی عبارت است از:

• ممکن است سوزن در بدن بشکند و و مشکلاتی را برای بیمار ایجاد نماید
  • امکان تداخل این روش درمانی با داروهای رقیق کننده خون وجود دارد بنابراین چنانچه از داروهای رقیق کننده خون استفاده میکنه روش درمانی طب سوزنی را انتخاب نکنید
  • خونریزی، کبودی و تورم در محل زخم ها ممکن است ایجاد شود.

طب سوزنیمقالات

تزریق اوزوندرمان بیماری ها با طب سوزنیسوزن درمانیطب سنتیکاربردهای طب سوزنیموارد منع استفاده از طب سوزنی