تست نوار عصب و عضله

تست نوار عصب و عضله : نوار عصب و عضله تستی می باشد که با بکارگیری از دانش الکتروفیزیولوژی به منظور بررسی فیزیولوژی اعصاب انسان از تکنولوژی الکتریکی استفاده می نماید.

تست نوار عصب و عضله کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

از جمله جنبه‌ های گوناگون آزمایش نوار عصب و عضله می توان به مواردی نظیر اختلالات مغزی (NDS) ، پتانسیل‌ های برانگیخته (EPs) و الکترومیوگرافی (EMG) اشاره نمود. اطلاعات لازم جهت پاسخ دهی به هر پرسشی در خصوص آسیب عضلانی، آسیب عصبی، اختلالات عضلانی، محلی ‌سازی و پیش‌ بینی بیماری را میتوان به وسیله تست نوار عصب و عضله کسب نمود.

این اطلاعات به تمرکز درمان به ناحیه دقیق آسیب کمک می‌ کند. شایان توجه است اطلاعاتی که از طریق نوار عصب و عضله به دست می آید کاربردی است و نه استاتیک، و به پزشک نحوه عملکرد عضلات و اعصاب را نشان می ‌دهد. ولیکن، ام آر آی یک آزمایش استاتیک می باشد که فقط عکسی از آناتومی را ارائه می نماید. در مقابل، اسکن‌ های ام آر آی، دیسک کمر را که در افراد بسیار زیادی بدون علائم هستند، نشان می دهد. لذا تست نوار عصب و عضله یک شیوه کمکی در تشخیص به شمار می آید.

مشکلاتی و بیماری هایی نظیر سندرم تونل کارپال، دیسک کمر و دیسک گردن موجب می شود افراد به کلینیک های طب فیزیکی و توانبخشی مراجعه نمایند. پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی جهت تشخیص دقیق تر بیماری از آزمایش نوار عصب و عضله استفاده می کند.

بر خلاف سی تی اسکن و رادیوگرافی ‌های ساده، آزمایش نوار عصب و عضله یک تست ساده و غیر تهاجمی است که اشعه ای در آن وجود ندارد لذا برای بدن هیچ ضرری ندارد. این آزمایش حتی در نوزادان برای بررسی آسیب عصب و شبکه بازویی در زمان زایمان انجام می‌ شود. انجام تست نوار عصب و عضله بر خلاف ام ار آی حتی در دوران بارداری نیز بلامانع است. در دنیای امروزی بسیاری از بیماران به علت درد دست و درد پا (با عکس ‌های گوناگون و مدارک پوکی استخوان) نتیجه ای از روش های درمانی تجویز شده نگرفته اند، این در حالیست که آزمایش نوار عصب و عضله می تواند به سادگی دلیل درد و مشکل بیماران را نشان دهد تا درمانی مؤثر و مفید برایشان تجویز شود.

از جمله مواردی که برای تشخیص آنها از آزمایش نوار عصب و عضله استفاده می شود، عبارتند از:

• گیر افتادن عصب اولنار در پشت آرنج
  • اعمال فشار روی عصب ستون فقرات در قسمت گردن یا کمر که دلیل شایع درد پا و دست است و می توان گفت شایع ترین علت تجویز آزمایش عصب و عضله همین تشخیص دلیل درد پا و دست و دردهای انتشاری کنار زانو و کف پا می باشد.
  • علت ایجاد حس مورمور شدن و گزگز در اندام ها
  • تشخیص دلیل دردهای سیاتیک و رفع سیاتیک با توجه به شدت درگیری عصب
  • ایجاد فشار روی شبکه بازویی در قسمت زیر استخوان ترقوه در ناحیه شانه
  • بررسی میزان بهبود بیماران بعد از دوره درمان
  • اعمال فشار بر عصب مدین در قسمت استخوان های مچ دست و رباط عرضی یا در اصطلاح تشخیص سندرم تونل کارپال
  • تعیین آسیب فردی که جراحی دیسک انجام داده اما بیماری اش رفع نشده است.
  • تشخیص قدیمی یا جدید بودن درگیری عصبی
  • در تعیین ناحیه گیر افتادن عصب که موجب ایجاد درد پشت ران، درد سیاتیکی و درد پاشنه پا می شود.
  • علاوه بر ناحیه آسیب، تعیین شدت آسیب از جمله موارد مهمی است که در تست نوار عصب و عضله بررسی می شود.
  • تشخیص التهاب حاصل از دیابت که گاهی شبیه به علائم دیسک می باشد که اگر بدون انجام آزمایش نوار عصب و عضله تحت جراحی قرار گیرد موجب وخیم شدن حال بیمار می شود.

در اکثر موارد، نتیجه اولیه تست را در همان روز دریافت می کنید. امکان دارد پزشک با توجه به همین نتایج بتواند علت علائم شما را مشخص نماید. در برخی موارد نتایج الکترومیوگرافی و بررسی ‌های سرعت هدایت عصبی قطعی نیستند. گرچه ممکن است یک نقطه‌ ی شروع را معین نمایند تا پزشک بتواند مشخص کند که آیا به آزمایش بیشتری نیاز است یا خیر.

ممکن است در حین آزمایش الکترومیوگرافی درد خفیفی در زمان وارد شدن سوزن‌ها به عضله حس شود. در تست NCS نیز درد بسیار جزئی می باشد. با اعمال شوک الکتریکی ممکن است حس سوزن سوزن شدن خفیفی ایجاد شود.

هزینه تست نوار عصب و عضله با توجه به اینکه در کدام عضله مورد استفاده قرار می گیرد، متفاوت می باشد.

مقالاتنوار عصب و عضله

آزمایش الکترومیوگرافیآسیب عصبیآسیب عضلانیاختلالات عضلانیتست NCSتشخیص بیماری ها با انجام آزمایش نوار عصب و عضلهتشخیص دلیل دردهای سیاتیکتشخیص دیسک کمرتشخیص دیسک گردنتشخیص سندرم تونل کارپال