بیماری آرتروز

بیماری آرتروز : آرتروز به معنای التهاب مفاصل می باشد. التهاب یکی از واکنشهای طبیعی بدن نسبت به صدمات و بیماری هاست که شامل درد، ورم، گرفتگی و خشکی می شود. التهاب هایی که در طولانی مدت باقی می مانند و یا به صورت پی در پی عود می کنند میتوانند موجب آسیب بافتهای بدن شوند.

بیماری آرتروز کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیمفصل محلی است که دو یا چند استخوان به یکدیگر متصل می شوند، مانند لگن و یا زانو. قسمتی از استخوان که در مفصل با استخوان دیگر درگیر می شود با موادی اسفنجی به اسم غضروف پوشیده شده که سبب می شود استخوان بدون هیچ دردی و به سادگی حرکت کند. در مفاصل مایع لغزنده ای به عنوان مایع سینوویال ترشح می گردد که این ماده مفصل را تغذیه کرده و اصطکاک آن را کاهش می دهد. استخوانها با بافت های طناب مانند و بسیار محکمی به اسم رباط به یکدیگر متصل می گردند. رباط ها سبب ثبات استخوانها می شوند. تاندون ها و عضلات از مفاصل پشتیبانی کرده و موجب می شوند شما به راحتی بتوانید حرکت کنید.

در بیماری آرتروز، یک یا چند قسمت از یک مفصل دچار التهاب می شود که منجر به بروز درد، سفتی و برخی اوقات اختلالات حرکتی خواهد شد. برخی از انواع آرتروزها بر دیگر قسمت های بدن از قبیل پوست و ارگانهای داخلی اثرگذارند.

هر یک از انواع مختلف آرتروز، با علائم متفاوت وخاصی همراه اند و این علائم در افراد گوناگون دارای شدت های متفاوتی است. در کل بیماری آرتروز هیچ علائمی را خارج از خود مفصل ایجاد نمی کند. برخی از انواع آرتروز میتوانند موجب تب، بثورات جلدی، احساس خستگی و علائم التهاب مفصل شوند.

از جمله علائم التهاب مفصل می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• داغ شدن
  • ورم
  • حساسیت به لمس
  • سفتی
  • قرمزی

عوامل خطر

میتوان گفت که بیماری آرتروز عوامل خطر بسیاری دارد که خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می دهند. از جمله این عوامل می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

اضافه وزن: چاقی موجب اعمال فشار بیشتر به مفاصلی که وزن بدن را تحمل میکنند می شود و احتمال بروز آرتروز را بیشتر می کند.

سن: احتمال ابتلا به آرتروز (ورم مفاصل) با افزایش سن، بیشتر می شود.

عوامل مربوط به محیط کار: بعضی از مشاغل با بلند کردن اجسام سنگین وزن و یا انجام حرکات تکراری همراه اند. بلند کردن اجسام سنگین وزن و یا انجام حرکات تکراری می تواند سبب افزایش فشار و یا آسیب مفاصل و در نهایت بروز بیماری آرتروز شوند.

جنسیت: در کل آرتروز در خانم ها شایع تر از آقایان است.

تشخیص

آرتروز اغلب با گرفتن یک شرح حال از علائم بیمار و معاینه توسط پزشک تشخیص داده می شود. گاهی اوقات جهت تشخیص آرتروز تکنیکهای تصویر برداری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است در برخی موارد پزشک به منظور تشخیص بعضی از انواع آرتروز برای بیمار آزمایش خون، ادرار و یا مایع مفصلی تجویز نماید. این آزمایشات میتوانند به پزشک در تشخیص نوع آرتروز کمک کنند. ضمناً این آزمایشات می توانند به رد کردن احتمال ابتلا به دیگر بیماریهای مشابه نیز کمک کنند.

درمان

هدف از درمان بیماری آرتروز التیام درد و افزایش قدرت حرکت و توانایی آن مفصل می باشد. از جمله روش های درمانی می توان به مواردی نظیر تزریق اوزون، تکار تراپی، لیزر پرتوان، طب سوزنی، تقویت عضلات اطراف مفصل به وسیله حرکات کششی و… اشاره نمود. ممکن است پزشک برای درمان آرتروز شما از چند روش درمانی استفاده نماید.

روشهای پیشگیری

لازم به ذکر است با رعایت نکات ذیل می توانید احتمال بروز این بیماری را کاهش دهید:

• پیروی از رژیم غذایی سالم و مغذی میتواند به تقویت عضلات و استخوان ها کمک کند.
  • ورزش را حتما به برنامه روزانه خود بیفزایید. عضلات قوی می توانند خیلی بهتر از استخوان ها حفاظت کنند.
  • داشتن وزن متعادل
  • در محیط کاری خود از لوازم استاندارد استفاده نمایید و همچنین در ایستادن، نشستن و بلند کردن اجسام از روش ها و حالات درست استفاده کنید.

آرتروزمقالات

ارتروز چیست؟تشخیص آرتروزدرمان آرتروزروشهای پیشگیری از آرتروزعلائم آرتروز