ارتوکین تراپی

ارتوکین تراپی روش نوین رفع آرتروز به صورت هوشمند می باشد که خاستگاه آن از کشور آلمان بوده و هم اکنون به عنوان یکی از مناسب ترین شیوه های کنترل و درمان آرتروز محسوب می گردد که برای بیماران نتایج بسیار مطلوبی را به همراه دارد.

ارتوکین تراپی کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی

با روش ارتوکین تراپی می توان نشانه ها وعلائم آرتروز مثل تورم، درد، محدودیت در حرکت و … را به طور قابل توجهی با چندین جلسه درمان کنترل و رفع نمود. ارتوکین اغلب به منظور درمان آرتروز به کار می رود. این متد یک راهکار درمانی اثرگذار برای بیمارانی است که دچار درد مفصل ران، زانو، شانه و یا مچ پا هستند. ضمن اینکه از این شیوه درمانی نوین در اختلالات تنگی کانال نخاعی و فتق دیسک استفاده می نمایند. لازم به ذکر است به دلیل ویژگی های ضد التهابی و ضد درد، از ارتوکین می توان در درمان عضلات صدمه دیده و تاندون ها نیز استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: اوزون درمانی چیست و چه مزایایی دارد؟

طرز تهیه ارتوکین: در این شیوه درمانی از سرمی که از خون خود بیمار می گیرند، استفاده می شود. این سرم دارای پروتئین های فعال  به اسم آنتاگونیست های گیرنده اینترلوکین۱ (IL-1Ra) می باشد که موجب کاهش و رفع درد و التهاب در بافت های صدمه دیده می گردد. لازم به ذکر است که  ارتوکین تراپی تهاجمی نبوده و نیازی به استفاده از مواد خارجی ندارد.

اساس شیوه ارتوکین درمانی: درمان با ارتوکین بر اساس علل بیولوژیکی استئوآرتریت و التهاب می باشد. باید گفت مطالعات بیولوژیکی و پزشکی حاکی از این است که پروتئینی به اسم اینترلوکین-۱ (IL-1) عامل اختلالات مفصلی است. این پروتئین فرآیند التهاب را آغاز می کند و موجب ایجاد درد و آسیب به بافت می گردد. مهار کننده گیرندهIL-1Ra ، که در درمان ارتوکین مورد استفاده قرار می گیرد، IL-1 را مهار نموده در نتیجه التهاب و درد کاهش می یابد.

در این شیوه خون گرفته شده از بیمار 6 الی 10 ساعت در انکوباتور مخصوص در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد نگه داشته می شود. در این وهله پروتئین های فعال IL-1Ra به طور طبیعی در خون تولید می گردند. سپس نمونه خون ۱۰ دقیقه سانتریفوژ می شود تا IL-1Ra  از دیگر سلولهای خونی جدا گردد. آنگاه، از محلول پلاسمای حاوی lینترلوکین-۱ra وفاکتورهای رشد، جهت فیلترینگ و تزریق  استفاده می ‌شود. ماده ای که تهیه شده خواصی دارد که عامل آرتریت به اسم اینترلوکین-۱ را که موجب آسیب و التهاب مفاصل و شکستگی غضروف می گردد، را متوقف می سازد لذا ناراحتی و درد در مفصل به طور کاملاً محسوسی کاهش پیدا می کند. معمولاً بیمار 1 یا 2 بار در هفته، تزریق درون ناحیه صدمه دیده مثل تزریق مفصلی یا عصب دچار التهاب را انجام می دهد.

درارتوکین تراپی از پروتئین های پیام رسان شخص بیمار با ویژگی ضدالتهابی استفاده می شود که باعث کاهش قابل توجه درد و التهاب، بهبود حرکات مفصلی و کاهش مصرف داروهای مسکن می شود.

هزینه ارتوکین درمانی

یکی از سؤالاتی که برای بیماران پیش می آید هزینه ارتوکین درمانی می باشد. باید گفت به علت وارداتی بودن کیت های این محصول هزینه های ارتوکین مطابق با نرخ ارز محاسبه می گردد.

ارتوکین تراپی کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادی تفاوتهای ارتوکین با پی آر پی در درمان آسیبهای ورزشی و آرتروز

لازم به ذکر است که غالباً ارتوکین با پی آر پی (پلاسمای غنی شده با پلاکت) اشتباه گرفته می شود؛ بدین جهت که در هر دو روش درمانی تزریق سرم خون در موضع درد صورت می پذیرد.

باید گفت ارتوکین با پی آر پی کاملاً متفاوت است چون در روش درمانی با ارتوکین، خون بیمار پیش از قرار گرفتن در سانتریفیوژ در انکوباتور گرم میشود این عمل به منظور افزایش غلظت پروتئین های ضد التهابی انجام می شود.

ضمن اینکه در ارتوکین تراپی تمرکز فقط بر روی رفع مشکلات مکانیکی در مفاصل نیست بلکه در این روش درمان التهاب بعنوان یکی از عوامل آسیب بافتی مهم است بنابراین در ارتوکین درمانی التهاب رفع خواهد شد.

شایان توجه است که پی آر پی به هیچ عنوان در درمان پارگی های منیسک و آرتروز کاربردی ندارد.

خون بیمار در هر دو شیوه ارتوکین تراپی و پی آر پی گرفته می شود اما در روش درمانی پی آر پی پروتئین التهابی خون گرفته می ‌شود.

این در حالیست که در ارتوکین پروتئین ضد التهابی خون گرفته میشود و واضح و مبرهن است که نمی توان از هر دو شیوه به طور ترکیبی استفاده نمود.

مزایای ارتوکین تراپی

از جمله مزایای اصلی ارتوکین تراپی نسبت به سایر روش های درمانی محافظه کارانه درگیری های مفصلی، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

ارتوکین درمانی دامنه حرکت مفاصل را افزایش میدهد و تحرک بیماران را باز میگرداند.

ارتوکین درمانی روشی مبتنی بر ماده ای کاملاً طبیعی در بدن می باشد که به صورت بیولوژیکی فعال شده و نیازی به افزودن مواد شیمیایی ندارد؛ لذا با عوارض جانبی کم تری همراه می باشد.

ارتوکین تراپی کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر احمد محمود آبادیارتوکین درمانی فرایند التهابی مزمن را متوقف نموده و ماندگاری بالایی دارد.

روشی راحت و قابل تحمل برای بیماران

این شیوه درمانی در ۷۵٪ از افراد به خصوص کسانی که دچار استئوآرتریت یا آرتروز مفصل زانو و لگن هستند، مؤثر و مفید می باشد.

عدم نیاز به انجام جراحی یا به تعویق انداختن عمل جراحی

کاهش نیاز به استفاده از داروهای مسکن

با انجام این تزریق فرایند التهاب به تدریج متوقف میشود.

این روش درد بیماران را به طور قابل توجهی تسکین می دهد.

ماده تزریقی از نظر بیولوژیکی کاملاً با بدن سازگار میباشد.

ارتقا بخشیدن دامنه حرکتی مفاصل

بهبود عملکرد مفصل

ارتوکین تراپیمقالات

ارتوکین درمانیاساس شیوه ارتوکین درمانیرفع آرتروز با ارتوکین درمانیطرز تهیه ارتوکینمناسب ترین روش کنترل و درمان آرتروز

12 نظر

• با سلام تعداد جلسات درمانی ارتوکین تراپی به گرید آرتروز بیمار و نظر پزشک بستگی دارد.

• بله مبتلایان به آرتروز بعد از ارتوکین تراپی میتوانند کارهای روزمره خود را انجام دهند؛ البته بیماران می بایست نکاتی که پزشک در رابطه با روش صحیح حرکات ارائه می دهد، رعایت نمایند.

• ارتوکین تراپی روشی کاملاً بیولوژیک می باشد؛ بدین جهت با هیچ گونه عوارضی همراه نخواهد بود.

• مدت ماندگاری درمان با ارتوکین چقدر است و مبتلایان به آرتروز تا چه مدتی بدون درد به زندگی عادی خود ادامه میدهند؟

• مدت ماندگاری درمان با ارتوکین ۲۴ تا ۳۶ ماه می باشد؛ البته این مسئله به سبک زندگی فرد مبتلا به آرتروز و فیزیک بدنی وی بستگی دارد. چنانچه اجتنابات لازم صورت گیرد بیمار زودتر بهبود خواهد یافت. شایان ذکر است که فرد مبتلا به آرتروز بعد از سپری نمودن این دوران میتواند با یک تزریق ساده مانند سابق بدون هیچ دردی به زندگی روزمره خود بازگردد.

• سلام اقای دکتر اگه چند جلسه ارتوکین انجام بدیم بعد قطع کنیم دوباره بخواییم انجام بدیم باید از اول شروع کنیم یا ادامه قبلی؟